Kojarzone z tuningiem programowanie samochodowych jednostek sterujących (ECU) obejmuje obecnie także naprawy, klonowanie, kodowanie oraz szeroko rozumianą optymalizację działania pojazdu. Z tego względu coraz więcej warsztatów inwestuje w programatory umożliwiające odczyt i zapis danych w modułach sterujących.Kojarzone z tuningiem programowanie samochodowych jednostek sterujących (ECU) obejmuje obecnie także naprawy, klonowanie, kodowanie oraz szeroko rozumianą optymalizację działania pojazdu. Z tego względu coraz więcej warsztatów inwestuje w programatory umożliwiające odczyt i zapis danych w modułach sterujących.
Jak działa programator samochodowy?
W nowocześniejszych samochodach niemal każdy podzespół, od silnika, przez klimatyzację, aż po system multimedialny, ma własny moduł sterujący. Moduły te zapisują dane w różnych typach pamięci: Flash, EPROM, lub EEPROM. To tu znajdziemy mapy wtrysku paliwa, dane immobilizera, a nawet informacje o przebiegu samochodu. Dane te można odczytać i zmodyfikować wykorzystując programator samochodowy. Często bez potrzeby korzystania z gniazda diagnostycznego OBD.
Chiptuning i modyfikacje ECU
W przypadku tuningu silnika jednym z najważniejszych zadań jest zmodyfikowanie map sterujących pracą jednostki napędowej. Używany jest do tego programator Flash umożliwiający stworzenie kopii zapasowej, edycję mapy oraz zapis zmodyfikowanych parametrów w pamięci ECU. Pozwala to zwiększyć moc silnika oraz poprawić kultury jego pracy. Oczywiście z zachowaniem bezpieczeństwa.
Naprawy powypadkowe: airbagi i crash data
Jednym z najczęstszych zastosowań programatora w warsztatach samochodowych jest usuwanie tzw. crash data, czyli informacji o wypadku znajdujących się w sterowniku poduszek powietrznych. Po wystrzale poduszek sterownik zapisuje zdarzenie w pamięci, blokując możliwość ponownego ich uruchomienia. Nowy sterownik to często koszt rzędu kilku tysięcy złotych. Dlatego warsztaty wykorzystują programator EPROM do odczytu i wyczyszczenia danych z pamięci, co jest rozwiązaniem znacznie tańszym i szybszym, niż wymiana modułu, a przy tym w 100% skutecznym.
Szybkie, tanie i skuteczne klonowanie sterowników
W przypadku awarii sterownika, na przykład po zalaniu lub zwarciu, wielu mechaników decyduje się na jego wymianę. Problem w tym, że nowy moduł musi zostać dopasowany do konkretnego pojazdu, a taka operacja w autoryzowanym serwisie wiąże się z często wysokim kosztem naprawy. Wykorzystując programator samochodowy można skopiować dane z uszkodzonego ECU i zapisać je w nowym, często używanym, ale sprawnym zamienniku. Proces ten, nazywany klonowaniem ECU, pozwala przywrócić pełną sprawność pojazdu bez drenowania kieszeni właściciela samochodu.
Warto zapamiętać:
Zarówno programator Flash, jak i programator EPROM to dziś podstawowe wyposażenie warsztatu samochodowego. Odpowiednio dobrany model pozwala obsługiwać różne typy pamięci i oferować klientom pełen wachlarz usług: od tuningu, przez naprawy, aż po pełną rekonfigurację modułów.